loading...

دوربین مداربسته

بازدید : 149
يکشنبه 25 مهر 1400 زمان : 12:28

طلاق توافقی

انجام طلاق توافقی توسط موسسه حقوقی تهران وکیل درکمترین زمان ممکن بدون نیاز به جلسات مشاوره و حضور زوجین در کمتر از سه روز با نازلترین هزینه انجام می پذیرد. در طلاق توافقی زوجین صرفا یک بار جهت نگارش صورت جلسه طلاق توافقی در دفتر حضور به هم می رسانند و بعد از آن تمامی کارهای طلاق توافقی توسط وکیل طلاق توافقی انجام می پذیرد.

در این مقاله طلاق توافقی را به‌صورت بسیار کامل و جامع شرح می‌دهیم تا سؤالی دیگر باقی نماند و این تضمین را میدهیم که اگر تا انتها این مقاله را بخوانید به تمامی سوالاتی که در ذهن دارید پاسخ داده خواهد شد .

طلاق توافقی چقدر زمان می‌برد؟

مدت‌ زمان طلاق توافقی وابسته به خیلی از موارد می‌باشد اما شما می‌توانید با گرفتن وکیل از موسسه تهران وکیل این پروسه بسیار طولانی که اغلب بین 60 تا 90 روز به طول خواهد انجامید را وکلای موسسه تهران وکیل آن را حتی به 2 الی 10 روز می رسانند و تحت هیچ شرایطی امکان کنسل کردن طلاق توافقی وجود ندارد و اگر هر کدام از طرفین برای طلاق توافقی حاضر نشوند وکیل به جای آن ها این کار را انجام خواهد داد. در هیچ ‌یک از مراحل دادگاه مرکز مشاوره دفتر خانه و ... حضور نداشته باشید به‌ عبارت ‌دیگر تمام این مراحل را وکیل از طرف شما انجام داده و در 10 روز این پروسه طی خواهد شد

طلاق توافقی چقدر زمان می‌برد؟

طلاق توافقی سریع

با توجه به طولانی بودن پروسه طلاق توافقی موسسه تهران وکیل این تضمین را به شما می دهد که در عرض 2 روز طلاق توافقی که مد نظر طرفین می باشد را به سرانجام برساند .

همچنان که گفته شد در طلاق توافقی اگر طرفین خودشان بخواهند اقدام کنند در خوشبینانه ترین حالت 2 الی 3 ماه این پروسه طلاق توافقی به طول خواهد انجامید اما موکلایی که قبل از شما از موسسه تهران وکیل استفاده کردن این پرونده را در 2 روز به اتمام رساندند .

همچنین با توجه به شرایط کرونایی در کشور زوجینی که قصد طلاق توافقی دارند فقط و فقط یک بار برای عقد قرار داد وکالت در موسسه حضور پیدا خواهند کرد و باقی کار از صفر تا صد را وکلای مجرب موسسه تهران وکیل در کمترین زمان ممکن انجام خواهند داد .

بدون داشتن وکیل طلاق توافقی بر خلاف چیزی که از بیرون دیده می شود کار خیلی سخت خواهد بود و گاها در اواسط کار طرفین طلاق توافقی از روند خسته کننده و طولانی مراحل طلاق توافقی پشیمان شده و تازه آن زمان به فکر گرفتن وکیل طلاق توافقی می رسند ولی متاسفانه دراین حالت وکیل طلاق توافقی باید کار را از ابتدا انجام بدهد .

طلاق توافقی سریع

تعریف طلاق توافقی

تعاریف زیادی برای طلاق توافقی در کتاب‌ ها و منابع آمده ‌است اما به‌ طور بسیار ساده طلاق توافقی یعنی دو طرف ازدواج مشترک به هر ترتیب و به هر دلیلی نمی‌خواهند که زندگی مشترک خودشان را ادامه دهند و به‌عبارت‌ دیگر هر دو طرف مایل به جدا شدن و بریدن این زندگی مشترک می‌باشند .

طلاق به ‌طور کلی سه حالت دارد یا زوج نمی ‌خواهد به زندگی مشترک خود ادامه دهد و به نوعی از زوج اکراه دارد نوع دوم دقیقاً برعکس این حالت است و زوج دیگر میل و رغبتی به ادامه زندگی ندارد اما حالت سومی هم وجود دارد که موضوع این مقاله ما می‌باشد که آن زمانی می‌باشد که دو طرف این زندگی مشترک هر دو اکراه به زندگی مشترک دارند و به نوعی به دلیل عدم تفاهم و درک متقابل طرف نمی‌خواهد دیگر به زندگی خود ادامه دهند که به ان طلاق توافقی گویند .

تعریف طلاق توافقی

مدارک لازم برای طلاق توافقی

برای طلاق توافقی یک سری مدارک باید به دادگاه ارائه شود از جمله مدارکی که طرفین باید هنگام درخواست طلاق توافقی در دست داشته باشد و آن را به دادگاه ارائه دهند به‌شرح زیر می‌باشد.

اصل یا کپی عقدنامه و همچنین شناسنامه و کارت ملی و گواهی عدم بارداری مدارکی می باشند که برای طلاق توافقی نیاز می باشد .

از جمله مواردی که در حین اقدام برای طلاق توافقی بسیار بسیار شایع می‌باشد این است که مدارک فوق در دسترس نباشد آنگاه چه کار باید کرد؟

اگر عقدنامه در اثنای اقدام برای طلاق توافقی در دسترس نباشد در این ‌صورت هر یک از طرفین یعنی زوجه یا زوج می‌تواند با در دست داشتن شناسنامه به دفتر خانه‌ای که محل صدور عقدنامه بوده مراجعه کرده و کپی برابر اصل این اقدام را از دفترخانه‌ای که محل صدور اقدام بوده درخواست کند دادگاه رونوشت یا کپی عقد نامه را هم مورد قبول قرار می‌دهد و مراحل بعدی طلاق توافقی را ادامه دهند
حال اگر شناسنامه یا کارت ملی یکی از طرفین برای اقدام به طلاق توافقی در دسترس نباشد در این حالت با اصل عقدنامه و کپی شناسنامه کپی کارت ملی می‌توان مراحل این نوع از طلاق یعنی طلاق توافقی را طی نموده و مشکلی پیش نخواهد آمد.

مدارک لازم برای طلاق توافقی

مراحل طلاق توافقی

اولین و مهم‌ترین مرحله طلاق توافقی توافق دو طرف بر سر همه حق‌وحقوق هایی هست که دو طرف نسبت ‌به یکدیگر دارند. یعنی هر حق و حقوقی که طرفین نسبت ‌به همدیگر دارند باید با هم به توافق برسند اگر چنانچه هر یک از حق و حقوق‌ های طرفین مورد توافق دو طرف واقع نشود امکان طلاق توافقی میسر نخواهد شد.

همچنین این مرحله یعنی توافق بر سر همه حق و حقوق‌هایی که دو طرف نسبت ‌به یکدیگر دارند در طلاق توافقی باید به دادگاه اعلام گردد مانند حضانت طفل و مهریه و نفقه و ...

مرحله بعدی طلاق توافقی با در دست داشتن مدارکی که در فوق ذکر شده باید طرفین به دفتر خدمات قضایی مراجعه کرده و دادخواست طلاق توافقی را به دادگاه ارائه نمایند پس‌از ثبت دادخواست در دفتر خدمات قضایی طرفین باید منتظر پیامکی از طرف دفتر خدمات قضایی باشد که حدوداً 2 الی 4 روز به طول خواهد انجامید که البته با مراجعه به سایت‌های مربوطه می‌توان پیگیری ‌های لازم برای زمان ارسال پیامک را انجام داد.

مرحله بعد طلاق توافقی از ارسال پیامک طرفین با دو حالت مواجه می‌شوند که در زیر شرح خواهیم داد :

حالت اول برای طلاق توافقی در این مرحله زمانی است که در پیامکی که از طرف دادگاه در سامانه عدل ایران می‌آید زمانی حضور در دادگاه مشخص باشد در این حالت در زمان مقرر طرفین در دادگاه حضور خواهند یافت.

اما حالت دوم برای طلاق توافقی در این مرحله زمانی است که در پیامکی که برای طرفین می‌آید زمانی برای حضور در دادگاه به قید نشده باشد در چنین حالتی طرفین یعنی زوجه و زوج هر دو باید در اسرع وقت به دادگاه مراجعه نمایند.

مرحله بعدی طلاق توافقی و پس ‌از این ‌که طرفین به دادگاه مراجعه کردند در اولین حضورشان در دادگاه این مقام محترم طرفین را به مرکز مشاوره خواهد فرستاد و حتی این مرحله یعنی حضور در مرکز مشاوره در قانون جدید اجباری می‌باشد به‌ عبارت ‌دیگر زوجین ارجاع به مراکز مشاوره‌ای که قبلاً در معیت دادگاه قرار داشته اما امروزه در مکانی جدا از دادگاه قرار دارد اجباری می‌باشد و اغلب 45 روز این مشاوره‌ها به طول بیانجامد البته قبل ‌از رفتن به دادگاه و حتی قبل ‌از دادخواست دادن برای طلاق توافقی نیز زوجین می‌توانند ابتدا به مرکز مشاوره مراجعه کرده و گواهی آن را به دادگاه ارائه کند پس الزامی مبنی براینکه برای طلاق توافقی ابتدا مشاوره برود یا دادگاه وجود ندارد.

مرحله پنجم از طلاق توافقی بعد از نظر مشاور دادگاه در همان روز یا در چند روز بعد رای را صادر می‌کند به این رای اصطلاحاً گواهی عدم امکان سازش می‌گوید که در ادامه به‌صورت کامل توضیح داده می‌شود.

در مرحله بعدی طلاق توافقی پس ‌از صدور رأی توسط دادگاه زوجین به دفتر رسمی ازدواج طلاق مراجعه کرده و این رای را به این دفتر نشان می‌دهند تا صیغه‌ی طلاق برای این نوع از طلاق یعنی طلاق توافقی با شاهدین جاری شود البته در این مرحله یک گواهی دیگر نیز زوج باید گرفته باشد که آن هم گواهی عدم بارداری می‌باشد و آن را باید به دفتر محترم تحویل دهد.

مراحل طلاق توافقی

مدت زمان طلاق توافقی

همان ‌طور که می‌دانید رویه مشخصی برای اعلام مدت‌زمان طلاق توافقی وجود ندارد اما شما با داشتن وکیل مجرب از وکلای موسسه تهران وکیل می‌توانید این زمان را به حداقل ممکن برسانید حتی به 2 الی 10 روز کاهش دهید همچنین توصیه ما به شما این است که نه در طلاق توافقی بلکه در هر پرونده ای حتما وکیل داشته باشید چرا که در طول یک پرونده مشکلات بسیار زیادی برایتان به وجود می‌آید پس داشتن یک وکیل مجرب می‌تواند بسیار بسیار به شما کمک کند.

مرحله مشاوره از مراحل طلاق توافقی اجباری می‌باشد که خود به‌تنهایی 45 روز به طول خواهد انجامید و مراحل دیگر در فوق که اشاره شده‌است مدت‌زمان مشخصی ندارد و بستگی به تعداد مراجعین و پرونده‌ها دارد پس نمی‌توان زمان مشخصی برای این نوع از پرونده‌ها عنوان کرد.

مدت زمان طلاق توافقی

قیمت طلاق توافقی

برای طلاق توافقی یک سری از هزینه ها را طرفین متحمل می‌شوند که در زیر به آن اشاره خواهیم کرد.

یکی از هزینه‌هایی که طرفین برای طلاق توافقی باید بدهند هزینه ثبت دادخواست در دفتر الکترونیک قضایی می‌باشد که البته آن‌هم بستگی به نوع دادخواست دارد که مالی باشد یا غیر مالی

هزینه دیگری که طرفین باید برای طلاق توافقی متقبل شوند هزینه مشاوره می‌باشد همان‌طور که در قبل اشاره کردیم زوجین باید بعد از دادخواست و مراجعه به دادگاه به مشاور مراجعه کنند که حدود زمانی آن 45 روز را باید در نظر داشته باشید و هزینه آن جلسه ای حدودا 40 هزار تومان می باشد

همچنین هزینه بعدی که برای طلاق توافقی هزینه گواهی عدم بارداری می‌باشد

هزینه بعدی که برای طلاق توافقی باید پرداخت شود نیز هزینه جاری کردن صیغه طلاق در دفترخانه می‌باشد که البته بستگی به تعرفه این دفتر دارد

همچنین شما باید علاوه ‌بر مبالغ فوق مبلغ هزینه داشتن وکیل را نیز به این هزینه ها اضافه نمایید شما می توانید از وکلای موسسه تهران وکیل استفاده نمایید که 15 سال سابقه دارند و بسیار وکلای حاذقی می باشند . هزینه وکیل برای طلاق توافقی از 5 میلیون تومان شروع می شود .

قیمت طلاق توافقی

جلسات مراکز مشاوره خانواده برای طلاق توافقی به چه صورت تشکیل می شود؟

این ‌مورد نیز از مواردی است که در کشور به ‌طور یکسان نمی شود عنوان کرد که رویه تشکیل جلسات مشاوره به چه صورت می‌ باشد در بعضی از مراکز مشاوره برای طلاق توافقی حضور زوجین الزامی می ‌باشد اما در بعضی از حوزه‌ ها حضور زوجین برای طلاق توافقی الزامی نیست حتی در بعضی از مراکز فقط حضور زوجه به تنهایی اجباری می‌باشد اما اگر می‌خواهید وکیل ‌تان به‌جای شما در جلسات طلاق توافقی شرکت کنند حتماً حتماً در وکالت‌ نامه اجازه شرکت وکیل به ‌جای موکل در جلسات مشاوره را قید نموده و امضا بزنید تا مشکلی ازین بابت برای شما به وجود نیاید زیرا اگر وکیل اجازه شرکت در جلسات مشاوره طلاق توافقی به‌ جای موکل را نداشته باشد نمی‌تواند شرکت کند و اگر شرکت کند ترتیب ‌اثری به آن داده نخواهد شد.

جلسات مراکز مشاوره خانواده برای طلاق توافقی به چه صورت تشکیل می شود؟

توافقات زوجین در طلاق توافقی

زوجین قبل از دادخواست طلاق توافقی باید یک سری توافقات را بین خودشان انجام دهند که ازجمله آن‌ها می‌توان به مهریه ، نفقه ، حضانت فرزند ، اجرت‌المثل ، جهیزیه ، ملاقات فرزند ، نحله و به‌طورکلی هر موردی که امکان دارد موجب به وجود آمدن اختلاف شود باید قبل‌از دادخواست طلاق توافقی داده‌اند بین طرفین حل‌ وف صل شود و به توافق برسند.

نکته مهم دیگر اینکه نظارت بر انجام توافقات در طلاق توافقی است که تمامی مراحلی که باید انجام شود برای مثال اگر چنانچه در طلاق توافقی قرار بوده بجای مهریه خانه یا ماشین یا اجاره نامه به نام زوجه بشود تمامی این موارد با نظارت وکیل از موسسه تهران وکیل انجام خواهد شد که خیال زوجه از این بابت کاملا راحت باشد

و یا در صورت بذل کامل مهریه توسط زوجه در طلاق توافقی هم خیال زوج راحت باشد که دیگر زوجه حق رجوع ندارد و مهریه برای همیشه بذل و ابرا خواهد شد .

توافقات زوجین در طلاق توافقی

مهریه در طلاق توافقی

همان‌ طور که در قسمت ‌های قبلی ذکر شده است مهریه جزو مواردی می‌باشد که قبل‌از دادخواست دادن طرفین برای طلاق توافقی باید به توافق در این‌ مورد برسند و اون چیزایی که برای صدور گواهی عدم امکان سازش ملاک می‌باشد فقط و فقط توافق زوجین بر سر این مورد می‌باشد به بیانی دیگر قاضی آن چه که طرفین توافق کنند در گواهی عدم امکان سازش قید خواهد کرد حال آن که به‌ صورت اقساط باشد یا به‌ صورت بخشش کامل مهریه از طرف زوجه باشد و یا چه به‌ صورت پرداخت کامل مهریه از طرف زوج باشد این توافق باید از قبل انجام گیرد و در گواهی عدم امکان سازش قید گردد

مهریه در طلاق توافقی

توافق بر سر حضانت فرزند در طلاق توافقی

با توجه به روابط عاطفی که بین فرزند و والدین وجود دارد توافق بر سر حضانت فرزند سخت‌ترین توافق بین زوجین در طلاق توافقی می‌باشد اما در طلاق توافقی باید این توافق نیز انجام پذیرد یعنی تمامی اختلافات در هر زمینه‌ای باید طبق توافق زوجین قبل ‌از دادخواست و رسیدگی به پرونده انجام شود اما در قانون حضانت فرزند تا 7 ‌سالگی با مادر وی است و بعد از 7 ‌سالگی حضانت فرزند با پدر او می‌باشد.

در این نوع طلاق یعنی طلاق توافقی ملاک سپردن فرزند به یکی از طرفین توافق طرفین می‌باشد حال فرزند شاید 10 سال سن داشته باشد و شاید کمتر از 7 سال و چیزی که مهم است توافق بین طرفین می‌باشد.

توافق بر سر حضانت فرزند در طلاق توافقی

حق طلاق در طلاق توافقی

حق طلاق یا همان وکالت در طلاق عبارت است از وکالت داشتن زوجه برای این‌که به ‌صورت یک ‌طرفه طلاق بگیرد .

در حقوق ایران چیزی به نام حق طلاق وجود ندارد و این یک اشتباه در عرف می ‌باشد کلمه‌ای که صحیح می‌باشد وکالت در طلاق می‌باشد اگر چنانچه زوجه بخواهد به‌طور یک‌طرفه از زوج طلاق بگیرد به دو صورت این مهم امکان دارد :

اول این که دلایل بسیار محکمه ‌پسندی که در مقالات بعدی خواهیم گفت که زوجه به چه صورت می‌تواند طلاق بگیرد می‌تواند از دادگاه درخواست طلاق کنند.

اما حالت دوم زمانی است که زوج به زوجه وکالت در طلاق بدهد که هر وقت خواسته می‌تواند طلاق بگیرد همچنین این وکالت در طلاق نیز به دو صورت می‌باشد:

اول این‌که در سند نکاحیه به ‌صورت شرط ضمن عقد نوشته ‌شده باشد که بدون هیچ دردسری زوجه می‌تواند طلاق بگیرد.

حالت دوم موردی است که زوجه در دفترخانه اسناد رسمی وکالت بدهد به زوج که هر موقع که خواسته می‌تواند به‌صورت یک‌ طرفه طلاق بگیرد.

حال فرق این دو حالت زمانی است که در حالت اول یعنی اگر در صنعت نکاحیه وکالت در طلاق ذکر شده باشد زوج نمی‌تواند زوجه را عزل نماید اما زمانی‌که در دفترخانه اسناد رسمی زوج به زوجه وکالت در طلاق می‌دهد می‌تواند این وکالت را عزل نماید البته به ‌غیر از زمانی‌که این وکالت دارای زمان باشد.

اشتباه رایج دیگری که در میان مردم وجود دارد این است که اگر زوج به زوجه حق طلاق یا همان وکالت در طلاق دهد خود دیگر نمی‌تواند زوجه را طلاق دهد که این یک باور حقوقی اشتباه می‌باشد هر موقع که زوج وکالت در طلاق به زوجه دهد یا به‌ عبارت ‌دیگر زوجه حق طلاق داشته باشد زوج می‌تواند زوجه را طلاق دهد و این امر منافاتی با وکالت در طلاق دادن به زوجه ندارد.

اگر چنانچه زوجه حق طلاق یا همان وکالت در طلاق داشته باشد ، جدا شدن از زوج در 5 دقیقه انجام خواهد شد و هیچ نیازی به زوج در هیچ یک از مراحل دادگاه وجود ندارد و کافی است زوجه در دفتر موسسه تهران وکیل حضور پیدا کند و کالتنامه به وکیل موسسه بدهد آنگاه در کمتر از زمانی که خود زوجه فکرش را بکند این کار انجام خواهد شد .

حق طلاق در طلاق توافقی

تفاوت انواع طلاق ها با طلاق توافقی

به ‌طور کلی طلاق ‌ها به سه حالت تقسیم می‌شوند طلاق باین طلاق رجعی و طلاق توافقی

طلاق باین یعنی برای شوهر حق رجوع وجود نخواهد داشت.

اما طلاق رجعی همان طلاقی است که حق رجوع برای شوهر وجود دارد. رجوع یعنی شوهر در یک فاصله زمانی می‌توانند به زندگی زناشویی قبلی خودش برگشت کند.

طلاق توافقی نیز دو طرف به این نتیجه می‌رسند که دیگر نمی‌ خواهند به زندگی مشترک خود ادامه دهد.

تفاوت انواع طلاق ها با طلاق توافقی

تعیین تکلیف جهیزیه در طلاق توافقی

در مبحث جهیزیه در طلاق توافقی آن چه که زوجه از منزل پدری خودش به منزل شوهر آورده مال او می باشد و آن چه که مرد با خودش آورده مال وی می‌باشد همچنین آنچه که بین دو طرف مشترک می‌باشد نیز برای آن دو می‌باشد.

اما در طلاق توافقی همان ‌طور که در این مقاله ذکر شده ‌است مبنای اصلی همه این اختلافات از جمله جهیزیه توافق دو طرف است چنانچه توافقی بر سر جهیزیه نشده باشد امکان صدور گواهی عدم امکان سازش وجود نخواهد داشت

تعیین تکلیف جهیزیه در طلاق توافقی

گواهی بکارت و آزمایش بارداری در طلاق توافقی

با توجه به این ‌که در جای‌ جای کشور ایران رویه قضایی برای طلاق توافقی به‌ صورت یکسان وجود ندارد این مورد یعنی گواهی بکارت و آزمایش بارداری در حوزه‌های مختلف قضایی مختلف می ‌باشد اما بطور کلی اگر زوجه ادعای عدم از بین رفتن بکارت در طلاق توافقی کند باید این ادعای خود را به اثبات برساند حتی اگر زوج نیز این ادعای او را تصدیق نماید برای این کار زوجه با مراجعه به پزشکی قانونی و گرفتن گواهی عدم ازاله بکارت از پزشکی قانونی دوباره به دادگاه مراجعه کرده و این گواهی را به دادگاه ارائه می‌نماید همچنین در صورت ترمیم بکند پزشکی قانونی در گواهی عدم ازاله بکارت قید می‌نماید که بکارت ترمیم‌شده است.

در بحث آزمایش بارداری در طلاق توافقی نیز این الزام وجود دارد که زوج از یکی از آزمایشگاه‌ ها گواهی عدم بارداری را اخذ کرده و به دفترخانه رسمی ازدواج طلاق تحویل دهد

اگر چنانچه از وکلای مجرب موسسه تهران وکیل استفاده کنید گواهی عدم بارداری را در نزدیک ترین آزمایشگاه به منزلتان انجام خواهید داد اما چنانچه خود زوجین به تنهایی اقدام به طلاق توافقی نماید آزمایشگاهی مورد نظر دادگاه می باشد که خود انتخاب کرده باشند و در اینجا نقش وکیل در طلاق توافقی بسیار بسیار روشن و مبرهن می باشد .

گواهی بکارت و آزمایش بارداری در طلاق توافقی

انصراف یکی از زوجین در حین طی کردن مراحل طلاق توافقی

در این مورد دو حالت به وجود می‌آید:

حالت اول زمانی است که یکی از زوجین قبل است صدور گواهی عدم امکان سازش انصراف دهد در این حالت تمامی توافقاتی که در طلاق توافقی بین طرفین انجام گرفته از بین می‌رود و همه‌ چیز به حالت اول خود برمی‌گردد و هیچ ضمانت اجرایی نیز ندارد و اگر طرفین بخواهند دوباره این مراحل طلاق توافقی را طی کند باید از اول یعنی از دادخواست شروع نمایند.

اما حالت دوم زمانی است که بعد از صدور گواهی عدم امکان سازش باشد و وکیل طلاق توافقی کار خود را به انتها رسانده باشد، در این حالت اگر هر یک از زوجین در دفتر رسمی ازدواج و طلاق حاضر نشود طرف مقابل به‌ تنهایی نمی‌تواند صیغه طلاق را جاری نماید و عملاً گواهی عدم امکان سازش در طلاق توافقی بی‌تاثیر می‌باشد.

انصراف یکی از زوجین در حین طی کردن مراحل طلاق توافقی

برای طلاق توافقی به کدام دادگاه باید مراجعه نمود؟

با توجه به رویه قضائی دادگاه‌ ها دادگاهی که برای طلاق توافقی باید به آن مراجعه نمود دادگاه محل اقامت زوجه می‌باشند حتی اگر زوجه خواهان طلاق توافقی باشد همچنین این امکان نیز وجود دارد که در محل اقامت زوج این دعوا مطرح گردد.

به‌طورکلی چون این نوع از طلاق یعنی طلاق توافقی بر پایه توافق بنا شده دادگاه ها زیاد در این زمینه سخت ‌گیری نخواهند کرد و چه در محل اقامت زوجه و یا در محل اقامت زوج مطرح ‌شده باشد به پرونده رسیدگی می‌کنند.

برای طلاق توافقی به کدام دادگاه باید مراجعه نمود؟

طلاق توافقی ایرانیان مقیم خارج از کشور

طرفین می‌توانند در دادگاه‌های محل زندگی خود دادخواست طلاق توافقی بدهند و حکم طلاق را بگیرد اما باید در نظر داشت که طلاق طبق قانون ایران صادر خواهد شد پس ‌از اخذ حکم طلاق باید به مراکز اسلامی آن کشور مراجعه نموده و صیغه طلاق را جاری نمایند سپس باید این طلاق نامه به تایید سفارت ایران و همچنین وزارت امور خارجه نیز برسد تا روند آن به‌صورت کامل طی شود همچنین ایرانیان مقیم خارج از کشور می‌تواند در داخل کشور و وکیل گرفته تمام مراحل طلاق توافقی را توسط وکیل به سرانجام برساند بدون این‌که یک روز هم به داخل کشور سفر کند

طلاق توافقی ایرانیان مقیم خارج از کشور

گواهی عدم امکان سازش در طلاق توافقی چیست؟

برای گرفتن طلاق سه حالت وجود دارد یا طلاق توافقی می‌باشد یعنی طرفین هر دو به این توافق رسیدند که جدا شوند یا طلاق از طرف زوجه درخواست می‌شود یا از طرف زوج پس طبق این سه حالت به شرخ زیر خواهیم داشت :

اگر زوج از دادگاه تقاضای طلاق نماید و یا طلاق توافقی باشد در این‌ صورت گواهی عدم امکان سازش صادر می‌شود همچنین ثبت طلاق به‌موجب گواهی عدم امکان سازش منوط به ‌قطعیت رای می‌باشد مدت اعتبار این گواهی برای تسلیم به دفتر رسمی ازدواج طلاق سه ماه از تاریخ ابلاغ رأی قطعی یا قطعی شدن رای می‌باشد

اما اگر زوجه از دادگاه درخواست طلاق نماید و شرایط طلاق یک‌طرفه برای زوجه مورد تأیید قاضی بشود قاضی دیگر گواهی عدم امکان سازش صادر نمی‌نماید بلکه حکم طلاق صادر می‌کند

گواهی عدم امکان سازش در طلاق توافقی چیست؟

مدارک مورد نیاز برای ثبت طلاق توافقی در دفترخانه

بعد از این ‌که دادگاه گواهی عدم امکان سازش برای طلاق توافقی را صادر نماید طرفین باید به دفتر رسمی ازدواج و طلاق مراجعه نموده تا صیغه طلاق توسط مسئول دفترخانه جاری شود برای مراجعه به این دفتر طرفین باید مدارکی را به‌همراه داشته باشند که به شرح زیر می‌باشد

- گواهی عدم امکان سازش و قطعیت آن

- سند ازدواج یا رونوشت آن

- اصل و کپی شناسنامه‌های زوجین

- اصل و کپی کارت ملی زوجین

- گواهی عدم بارداری زوجه

- کد پستی و آدرس محل سکونت زوجین

مدارک مورد نیاز برای ثبت طلاق توافقی در دفترخانه

عدم مراجعه زوجین در مدت ۳ ماه به دفترخانه در طلاق توافقی

چنانچه زوجین در مهلت سه ماه بعد از صدور گواهی عدم امکان سازش در طلاق توافقی به دفترخانه رسمی ازدواج طلاق مراجعه ننمایند حالات زیر متصور می‌باشد:

اگر زوجین هیچکدام به این دفتر خانه مراجعه نکنند دیگر گواهی عدم امکان سازش در طلاق توافقی تأثیری نخواهد داشت و اگر بخواهند طلاق توافقی بگیرند باید از ابتدا شروع کند

اگر زوجه از مراجعه به دفترخانه امتناع نماید زوج می‌تواند با در دست داشتن گواهی عدم امکان سازش طلاق توافقی زوجه را طلاق بدهد

اما اگر زوج از مراجعه به دفترخانه امتناع نماید کاری از دست زوجه بر نمی‌آید و و عملاً گواهی عدم امکان سازش طلاق توافقی بی‌تاثیر می‌باشد

اگر چنانچه دو طرف وکیلی از موسسه تهران وکیل برای طلاق توافقی بگیرند امکان کنسل کردن یکطرفه طلاق توافقی ندارند مگر اینکه دو طرف به دفتر وکیل حضور پیدا کنند و درخواست کنسل کردن طی کردن مراحل طلاق توافقی و عزل وکیل کنند . همین مورد حاشیه امنیت بسیار خوبی مخصوصا برای زوجه به وجود می آورد که طرف دیگر به تنهایی نتواند سنگ اندازی کند و مانع طلاق توافقی بشود .

عدم مراجعه زوجین در مدت ۳ ماه به دفترخانه در طلاق توافقی

چگونگی حذف نام همسر از شناسنامه در طلاق توافقی

تحت شرایطی نام همسر قابل حذف از شناسنامه در طلاق توافقی می‌باشد

اگر چنانچه طلاق توافقی بین زوجین اتفاق افتاده و نزدیکی واقع نشده باشد و زوجه باکره باشد همچنین زوج گواهی عدم ازاله بکارت را نیز اخذ نماید زوجین می‌توانند با مراجعه به ثبت احوال او و گرفتن شناسنامه المثنی با حذف نام همسر قبلی خود به این هدف خودشان برسند پس ازجمله شروط حذف نام همسر از شناسنامه موارد زیر می‌باشد

عدم نزدیکی

اخذ گواهی باکره بودن زوجه

گرفتن شناسنامه المثنی از ثبت احوال

چگونگی حذف نام همسر از شناسنامه در طلاق توافقی

منبع: https://www.tehran-atorney.com/%D8%B7%D9%84%D8%A7%D9%82-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%81%D9%82%D9%8A

طلاق توافقی

انجام طلاق توافقی توسط موسسه حقوقی تهران وکیل درکمترین زمان ممکن بدون نیاز به جلسات مشاوره و حضور زوجین در کمتر از سه روز با نازلترین هزینه انجام می پذیرد. در طلاق توافقی زوجین صرفا یک بار جهت نگارش صورت جلسه طلاق توافقی در دفتر حضور به هم می رسانند و بعد از آن تمامی کارهای طلاق توافقی توسط وکیل طلاق توافقی انجام می پذیرد.

در این مقاله طلاق توافقی را به‌صورت بسیار کامل و جامع شرح می‌دهیم تا سؤالی دیگر باقی نماند و این تضمین را میدهیم که اگر تا انتها این مقاله را بخوانید به تمامی سوالاتی که در ذهن دارید پاسخ داده خواهد شد .

طلاق توافقی چقدر زمان می‌برد؟

مدت‌ زمان طلاق توافقی وابسته به خیلی از موارد می‌باشد اما شما می‌توانید با گرفتن وکیل از موسسه تهران وکیل این پروسه بسیار طولانی که اغلب بین 60 تا 90 روز به طول خواهد انجامید را وکلای موسسه تهران وکیل آن را حتی به 2 الی 10 روز می رسانند و تحت هیچ شرایطی امکان کنسل کردن طلاق توافقی وجود ندارد و اگر هر کدام از طرفین برای طلاق توافقی حاضر نشوند وکیل به جای آن ها این کار را انجام خواهد داد. در هیچ ‌یک از مراحل دادگاه مرکز مشاوره دفتر خانه و ... حضور نداشته باشید به‌ عبارت ‌دیگر تمام این مراحل را وکیل از طرف شما انجام داده و در 10 روز این پروسه طی خواهد شد

طلاق توافقی چقدر زمان می‌برد؟

طلاق توافقی سریع

با توجه به طولانی بودن پروسه طلاق توافقی موسسه تهران وکیل این تضمین را به شما می دهد که در عرض 2 روز طلاق توافقی که مد نظر طرفین می باشد را به سرانجام برساند .

همچنان که گفته شد در طلاق توافقی اگر طرفین خودشان بخواهند اقدام کنند در خوشبینانه ترین حالت 2 الی 3 ماه این پروسه طلاق توافقی به طول خواهد انجامید اما موکلایی که قبل از شما از موسسه تهران وکیل استفاده کردن این پرونده را در 2 روز به اتمام رساندند .

همچنین با توجه به شرایط کرونایی در کشور زوجینی که قصد طلاق توافقی دارند فقط و فقط یک بار برای عقد قرار داد وکالت در موسسه حضور پیدا خواهند کرد و باقی کار از صفر تا صد را وکلای مجرب موسسه تهران وکیل در کمترین زمان ممکن انجام خواهند داد .

بدون داشتن وکیل طلاق توافقی بر خلاف چیزی که از بیرون دیده می شود کار خیلی سخت خواهد بود و گاها در اواسط کار طرفین طلاق توافقی از روند خسته کننده و طولانی مراحل طلاق توافقی پشیمان شده و تازه آن زمان به فکر گرفتن وکیل طلاق توافقی می رسند ولی متاسفانه دراین حالت وکیل طلاق توافقی باید کار را از ابتدا انجام بدهد .

طلاق توافقی سریع

تعریف طلاق توافقی

تعاریف زیادی برای طلاق توافقی در کتاب‌ ها و منابع آمده ‌است اما به‌ طور بسیار ساده طلاق توافقی یعنی دو طرف ازدواج مشترک به هر ترتیب و به هر دلیلی نمی‌خواهند که زندگی مشترک خودشان را ادامه دهند و به‌عبارت‌ دیگر هر دو طرف مایل به جدا شدن و بریدن این زندگی مشترک می‌باشند .

طلاق به ‌طور کلی سه حالت دارد یا زوج نمی ‌خواهد به زندگی مشترک خود ادامه دهد و به نوعی از زوج اکراه دارد نوع دوم دقیقاً برعکس این حالت است و زوج دیگر میل و رغبتی به ادامه زندگی ندارد اما حالت سومی هم وجود دارد که موضوع این مقاله ما می‌باشد که آن زمانی می‌باشد که دو طرف این زندگی مشترک هر دو اکراه به زندگی مشترک دارند و به نوعی به دلیل عدم تفاهم و درک متقابل طرف نمی‌خواهد دیگر به زندگی خود ادامه دهند که به ان طلاق توافقی گویند .

تعریف طلاق توافقی

مدارک لازم برای طلاق توافقی

برای طلاق توافقی یک سری مدارک باید به دادگاه ارائه شود از جمله مدارکی که طرفین باید هنگام درخواست طلاق توافقی در دست داشته باشد و آن را به دادگاه ارائه دهند به‌شرح زیر می‌باشد.

اصل یا کپی عقدنامه و همچنین شناسنامه و کارت ملی و گواهی عدم بارداری مدارکی می باشند که برای طلاق توافقی نیاز می باشد .

از جمله مواردی که در حین اقدام برای طلاق توافقی بسیار بسیار شایع می‌باشد این است که مدارک فوق در دسترس نباشد آنگاه چه کار باید کرد؟

اگر عقدنامه در اثنای اقدام برای طلاق توافقی در دسترس نباشد در این ‌صورت هر یک از طرفین یعنی زوجه یا زوج می‌تواند با در دست داشتن شناسنامه به دفتر خانه‌ای که محل صدور عقدنامه بوده مراجعه کرده و کپی برابر اصل این اقدام را از دفترخانه‌ای که محل صدور اقدام بوده درخواست کند دادگاه رونوشت یا کپی عقد نامه را هم مورد قبول قرار می‌دهد و مراحل بعدی طلاق توافقی را ادامه دهند
حال اگر شناسنامه یا کارت ملی یکی از طرفین برای اقدام به طلاق توافقی در دسترس نباشد در این حالت با اصل عقدنامه و کپی شناسنامه کپی کارت ملی می‌توان مراحل این نوع از طلاق یعنی طلاق توافقی را طی نموده و مشکلی پیش نخواهد آمد.

مدارک لازم برای طلاق توافقی

مراحل طلاق توافقی

اولین و مهم‌ترین مرحله طلاق توافقی توافق دو طرف بر سر همه حق‌وحقوق هایی هست که دو طرف نسبت ‌به یکدیگر دارند. یعنی هر حق و حقوقی که طرفین نسبت ‌به همدیگر دارند باید با هم به توافق برسند اگر چنانچه هر یک از حق و حقوق‌ های طرفین مورد توافق دو طرف واقع نشود امکان طلاق توافقی میسر نخواهد شد.

همچنین این مرحله یعنی توافق بر سر همه حق و حقوق‌هایی که دو طرف نسبت ‌به یکدیگر دارند در طلاق توافقی باید به دادگاه اعلام گردد مانند حضانت طفل و مهریه و نفقه و ...

مرحله بعدی طلاق توافقی با در دست داشتن مدارکی که در فوق ذکر شده باید طرفین به دفتر خدمات قضایی مراجعه کرده و دادخواست طلاق توافقی را به دادگاه ارائه نمایند پس‌از ثبت دادخواست در دفتر خدمات قضایی طرفین باید منتظر پیامکی از طرف دفتر خدمات قضایی باشد که حدوداً 2 الی 4 روز به طول خواهد انجامید که البته با مراجعه به سایت‌های مربوطه می‌توان پیگیری ‌های لازم برای زمان ارسال پیامک را انجام داد.

مرحله بعد طلاق توافقی از ارسال پیامک طرفین با دو حالت مواجه می‌شوند که در زیر شرح خواهیم داد :

حالت اول برای طلاق توافقی در این مرحله زمانی است که در پیامکی که از طرف دادگاه در سامانه عدل ایران می‌آید زمانی حضور در دادگاه مشخص باشد در این حالت در زمان مقرر طرفین در دادگاه حضور خواهند یافت.

اما حالت دوم برای طلاق توافقی در این مرحله زمانی است که در پیامکی که برای طرفین می‌آید زمانی برای حضور در دادگاه به قید نشده باشد در چنین حالتی طرفین یعنی زوجه و زوج هر دو باید در اسرع وقت به دادگاه مراجعه نمایند.

مرحله بعدی طلاق توافقی و پس ‌از این ‌که طرفین به دادگاه مراجعه کردند در اولین حضورشان در دادگاه این مقام محترم طرفین را به مرکز مشاوره خواهد فرستاد و حتی این مرحله یعنی حضور در مرکز مشاوره در قانون جدید اجباری می‌باشد به‌ عبارت ‌دیگر زوجین ارجاع به مراکز مشاوره‌ای که قبلاً در معیت دادگاه قرار داشته اما امروزه در مکانی جدا از دادگاه قرار دارد اجباری می‌باشد و اغلب 45 روز این مشاوره‌ها به طول بیانجامد البته قبل ‌از رفتن به دادگاه و حتی قبل ‌از دادخواست دادن برای طلاق توافقی نیز زوجین می‌توانند ابتدا به مرکز مشاوره مراجعه کرده و گواهی آن را به دادگاه ارائه کند پس الزامی مبنی براینکه برای طلاق توافقی ابتدا مشاوره برود یا دادگاه وجود ندارد.

مرحله پنجم از طلاق توافقی بعد از نظر مشاور دادگاه در همان روز یا در چند روز بعد رای را صادر می‌کند به این رای اصطلاحاً گواهی عدم امکان سازش می‌گوید که در ادامه به‌صورت کامل توضیح داده می‌شود.

در مرحله بعدی طلاق توافقی پس ‌از صدور رأی توسط دادگاه زوجین به دفتر رسمی ازدواج طلاق مراجعه کرده و این رای را به این دفتر نشان می‌دهند تا صیغه‌ی طلاق برای این نوع از طلاق یعنی طلاق توافقی با شاهدین جاری شود البته در این مرحله یک گواهی دیگر نیز زوج باید گرفته باشد که آن هم گواهی عدم بارداری می‌باشد و آن را باید به دفتر محترم تحویل دهد.

مراحل طلاق توافقی

مدت زمان طلاق توافقی

همان ‌طور که می‌دانید رویه مشخصی برای اعلام مدت‌زمان طلاق توافقی وجود ندارد اما شما با داشتن وکیل مجرب از وکلای موسسه تهران وکیل می‌توانید این زمان را به حداقل ممکن برسانید حتی به 2 الی 10 روز کاهش دهید همچنین توصیه ما به شما این است که نه در طلاق توافقی بلکه در هر پرونده ای حتما وکیل داشته باشید چرا که در طول یک پرونده مشکلات بسیار زیادی برایتان به وجود می‌آید پس داشتن یک وکیل مجرب می‌تواند بسیار بسیار به شما کمک کند.

مرحله مشاوره از مراحل طلاق توافقی اجباری می‌باشد که خود به‌تنهایی 45 روز به طول خواهد انجامید و مراحل دیگر در فوق که اشاره شده‌است مدت‌زمان مشخصی ندارد و بستگی به تعداد مراجعین و پرونده‌ها دارد پس نمی‌توان زمان مشخصی برای این نوع از پرونده‌ها عنوان کرد.

مدت زمان طلاق توافقی

قیمت طلاق توافقی

برای طلاق توافقی یک سری از هزینه ها را طرفین متحمل می‌شوند که در زیر به آن اشاره خواهیم کرد.

یکی از هزینه‌هایی که طرفین برای طلاق توافقی باید بدهند هزینه ثبت دادخواست در دفتر الکترونیک قضایی می‌باشد که البته آن‌هم بستگی به نوع دادخواست دارد که مالی باشد یا غیر مالی

هزینه دیگری که طرفین باید برای طلاق توافقی متقبل شوند هزینه مشاوره می‌باشد همان‌طور که در قبل اشاره کردیم زوجین باید بعد از دادخواست و مراجعه به دادگاه به مشاور مراجعه کنند که حدود زمانی آن 45 روز را باید در نظر داشته باشید و هزینه آن جلسه ای حدودا 40 هزار تومان می باشد

همچنین هزینه بعدی که برای طلاق توافقی هزینه گواهی عدم بارداری می‌باشد

هزینه بعدی که برای طلاق توافقی باید پرداخت شود نیز هزینه جاری کردن صیغه طلاق در دفترخانه می‌باشد که البته بستگی به تعرفه این دفتر دارد

همچنین شما باید علاوه ‌بر مبالغ فوق مبلغ هزینه داشتن وکیل را نیز به این هزینه ها اضافه نمایید شما می توانید از وکلای موسسه تهران وکیل استفاده نمایید که 15 سال سابقه دارند و بسیار وکلای حاذقی می باشند . هزینه وکیل برای طلاق توافقی از 5 میلیون تومان شروع می شود .

قیمت طلاق توافقی

جلسات مراکز مشاوره خانواده برای طلاق توافقی به چه صورت تشکیل می شود؟

این ‌مورد نیز از مواردی است که در کشور به ‌طور یکسان نمی شود عنوان کرد که رویه تشکیل جلسات مشاوره به چه صورت می‌ باشد در بعضی از مراکز مشاوره برای طلاق توافقی حضور زوجین الزامی می ‌باشد اما در بعضی از حوزه‌ ها حضور زوجین برای طلاق توافقی الزامی نیست حتی در بعضی از مراکز فقط حضور زوجه به تنهایی اجباری می‌باشد اما اگر می‌خواهید وکیل ‌تان به‌جای شما در جلسات طلاق توافقی شرکت کنند حتماً حتماً در وکالت‌ نامه اجازه شرکت وکیل به ‌جای موکل در جلسات مشاوره را قید نموده و امضا بزنید تا مشکلی ازین بابت برای شما به وجود نیاید زیرا اگر وکیل اجازه شرکت در جلسات مشاوره طلاق توافقی به‌ جای موکل را نداشته باشد نمی‌تواند شرکت کند و اگر شرکت کند ترتیب ‌اثری به آن داده نخواهد شد.

جلسات مراکز مشاوره خانواده برای طلاق توافقی به چه صورت تشکیل می شود؟

توافقات زوجین در طلاق توافقی

زوجین قبل از دادخواست طلاق توافقی باید یک سری توافقات را بین خودشان انجام دهند که ازجمله آن‌ها می‌توان به مهریه ، نفقه ، حضانت فرزند ، اجرت‌المثل ، جهیزیه ، ملاقات فرزند ، نحله و به‌طورکلی هر موردی که امکان دارد موجب به وجود آمدن اختلاف شود باید قبل‌از دادخواست طلاق توافقی داده‌اند بین طرفین حل‌ وف صل شود و به توافق برسند.

نکته مهم دیگر اینکه نظارت بر انجام توافقات در طلاق توافقی است که تمامی مراحلی که باید انجام شود برای مثال اگر چنانچه در طلاق توافقی قرار بوده بجای مهریه خانه یا ماشین یا اجاره نامه به نام زوجه بشود تمامی این موارد با نظارت وکیل از موسسه تهران وکیل انجام خواهد شد که خیال زوجه از این بابت کاملا راحت باشد

و یا در صورت بذل کامل مهریه توسط زوجه در طلاق توافقی هم خیال زوج راحت باشد که دیگر زوجه حق رجوع ندارد و مهریه برای همیشه بذل و ابرا خواهد شد .

توافقات زوجین در طلاق توافقی

مهریه در طلاق توافقی

همان‌ طور که در قسمت ‌های قبلی ذکر شده است مهریه جزو مواردی می‌باشد که قبل‌از دادخواست دادن طرفین برای طلاق توافقی باید به توافق در این‌ مورد برسند و اون چیزایی که برای صدور گواهی عدم امکان سازش ملاک می‌باشد فقط و فقط توافق زوجین بر سر این مورد می‌باشد به بیانی دیگر قاضی آن چه که طرفین توافق کنند در گواهی عدم امکان سازش قید خواهد کرد حال آن که به‌ صورت اقساط باشد یا به‌ صورت بخشش کامل مهریه از طرف زوجه باشد و یا چه به‌ صورت پرداخت کامل مهریه از طرف زوج باشد این توافق باید از قبل انجام گیرد و در گواهی عدم امکان سازش قید گردد

مهریه در طلاق توافقی

توافق بر سر حضانت فرزند در طلاق توافقی

با توجه به روابط عاطفی که بین فرزند و والدین وجود دارد توافق بر سر حضانت فرزند سخت‌ترین توافق بین زوجین در طلاق توافقی می‌باشد اما در طلاق توافقی باید این توافق نیز انجام پذیرد یعنی تمامی اختلافات در هر زمینه‌ای باید طبق توافق زوجین قبل ‌از دادخواست و رسیدگی به پرونده انجام شود اما در قانون حضانت فرزند تا 7 ‌سالگی با مادر وی است و بعد از 7 ‌سالگی حضانت فرزند با پدر او می‌باشد.

در این نوع طلاق یعنی طلاق توافقی ملاک سپردن فرزند به یکی از طرفین توافق طرفین می‌باشد حال فرزند شاید 10 سال سن داشته باشد و شاید کمتر از 7 سال و چیزی که مهم است توافق بین طرفین می‌باشد.

توافق بر سر حضانت فرزند در طلاق توافقی

حق طلاق در طلاق توافقی

حق طلاق یا همان وکالت در طلاق عبارت است از وکالت داشتن زوجه برای این‌که به ‌صورت یک ‌طرفه طلاق بگیرد .

در حقوق ایران چیزی به نام حق طلاق وجود ندارد و این یک اشتباه در عرف می ‌باشد کلمه‌ای که صحیح می‌باشد وکالت در طلاق می‌باشد اگر چنانچه زوجه بخواهد به‌طور یک‌طرفه از زوج طلاق بگیرد به دو صورت این مهم امکان دارد :

اول این که دلایل بسیار محکمه ‌پسندی که در مقالات بعدی خواهیم گفت که زوجه به چه صورت می‌تواند طلاق بگیرد می‌تواند از دادگاه درخواست طلاق کنند.

اما حالت دوم زمانی است که زوج به زوجه وکالت در طلاق بدهد که هر وقت خواسته می‌تواند طلاق بگیرد همچنین این وکالت در طلاق نیز به دو صورت می‌باشد:

اول این‌که در سند نکاحیه به ‌صورت شرط ضمن عقد نوشته ‌شده باشد که بدون هیچ دردسری زوجه می‌تواند طلاق بگیرد.

حالت دوم موردی است که زوجه در دفترخانه اسناد رسمی وکالت بدهد به زوج که هر موقع که خواسته می‌تواند به‌صورت یک‌ طرفه طلاق بگیرد.

حال فرق این دو حالت زمانی است که در حالت اول یعنی اگر در صنعت نکاحیه وکالت در طلاق ذکر شده باشد زوج نمی‌تواند زوجه را عزل نماید اما زمانی‌که در دفترخانه اسناد رسمی زوج به زوجه وکالت در طلاق می‌دهد می‌تواند این وکالت را عزل نماید البته به ‌غیر از زمانی‌که این وکالت دارای زمان باشد.

اشتباه رایج دیگری که در میان مردم وجود دارد این است که اگر زوج به زوجه حق طلاق یا همان وکالت در طلاق دهد خود دیگر نمی‌تواند زوجه را طلاق دهد که این یک باور حقوقی اشتباه می‌باشد هر موقع که زوج وکالت در طلاق به زوجه دهد یا به‌ عبارت ‌دیگر زوجه حق طلاق داشته باشد زوج می‌تواند زوجه را طلاق دهد و این امر منافاتی با وکالت در طلاق دادن به زوجه ندارد.

اگر چنانچه زوجه حق طلاق یا همان وکالت در طلاق داشته باشد ، جدا شدن از زوج در 5 دقیقه انجام خواهد شد و هیچ نیازی به زوج در هیچ یک از مراحل دادگاه وجود ندارد و کافی است زوجه در دفتر موسسه تهران وکیل حضور پیدا کند و کالتنامه به وکیل موسسه بدهد آنگاه در کمتر از زمانی که خود زوجه فکرش را بکند این کار انجام خواهد شد .

حق طلاق در طلاق توافقی

تفاوت انواع طلاق ها با طلاق توافقی

به ‌طور کلی طلاق ‌ها به سه حالت تقسیم می‌شوند طلاق باین طلاق رجعی و طلاق توافقی

طلاق باین یعنی برای شوهر حق رجوع وجود نخواهد داشت.

اما طلاق رجعی همان طلاقی است که حق رجوع برای شوهر وجود دارد. رجوع یعنی شوهر در یک فاصله زمانی می‌توانند به زندگی زناشویی قبلی خودش برگشت کند.

طلاق توافقی نیز دو طرف به این نتیجه می‌رسند که دیگر نمی‌ خواهند به زندگی مشترک خود ادامه دهد.

تفاوت انواع طلاق ها با طلاق توافقی

تعیین تکلیف جهیزیه در طلاق توافقی

در مبحث جهیزیه در طلاق توافقی آن چه که زوجه از منزل پدری خودش به منزل شوهر آورده مال او می باشد و آن چه که مرد با خودش آورده مال وی می‌باشد همچنین آنچه که بین دو طرف مشترک می‌باشد نیز برای آن دو می‌باشد.

اما در طلاق توافقی همان ‌طور که در این مقاله ذکر شده ‌است مبنای اصلی همه این اختلافات از جمله جهیزیه توافق دو طرف است چنانچه توافقی بر سر جهیزیه نشده باشد امکان صدور گواهی عدم امکان سازش وجود نخواهد داشت

تعیین تکلیف جهیزیه در طلاق توافقی

گواهی بکارت و آزمایش بارداری در طلاق توافقی

با توجه به این ‌که در جای‌ جای کشور ایران رویه قضایی برای طلاق توافقی به‌ صورت یکسان وجود ندارد این مورد یعنی گواهی بکارت و آزمایش بارداری در حوزه‌های مختلف قضایی مختلف می ‌باشد اما بطور کلی اگر زوجه ادعای عدم از بین رفتن بکارت در طلاق توافقی کند باید این ادعای خود را به اثبات برساند حتی اگر زوج نیز این ادعای او را تصدیق نماید برای این کار زوجه با مراجعه به پزشکی قانونی و گرفتن گواهی عدم ازاله بکارت از پزشکی قانونی دوباره به دادگاه مراجعه کرده و این گواهی را به دادگاه ارائه می‌نماید همچنین در صورت ترمیم بکند پزشکی قانونی در گواهی عدم ازاله بکارت قید می‌نماید که بکارت ترمیم‌شده است.

در بحث آزمایش بارداری در طلاق توافقی نیز این الزام وجود دارد که زوج از یکی از آزمایشگاه‌ ها گواهی عدم بارداری را اخذ کرده و به دفترخانه رسمی ازدواج طلاق تحویل دهد

اگر چنانچه از وکلای مجرب موسسه تهران وکیل استفاده کنید گواهی عدم بارداری را در نزدیک ترین آزمایشگاه به منزلتان انجام خواهید داد اما چنانچه خود زوجین به تنهایی اقدام به طلاق توافقی نماید آزمایشگاهی مورد نظر دادگاه می باشد که خود انتخاب کرده باشند و در اینجا نقش وکیل در طلاق توافقی بسیار بسیار روشن و مبرهن می باشد .

گواهی بکارت و آزمایش بارداری در طلاق توافقی

انصراف یکی از زوجین در حین طی کردن مراحل طلاق توافقی

در این مورد دو حالت به وجود می‌آید:

حالت اول زمانی است که یکی از زوجین قبل است صدور گواهی عدم امکان سازش انصراف دهد در این حالت تمامی توافقاتی که در طلاق توافقی بین طرفین انجام گرفته از بین می‌رود و همه‌ چیز به حالت اول خود برمی‌گردد و هیچ ضمانت اجرایی نیز ندارد و اگر طرفین بخواهند دوباره این مراحل طلاق توافقی را طی کند باید از اول یعنی از دادخواست شروع نمایند.

اما حالت دوم زمانی است که بعد از صدور گواهی عدم امکان سازش باشد و وکیل طلاق توافقی کار خود را به انتها رسانده باشد، در این حالت اگر هر یک از زوجین در دفتر رسمی ازدواج و طلاق حاضر نشود طرف مقابل به‌ تنهایی نمی‌تواند صیغه طلاق را جاری نماید و عملاً گواهی عدم امکان سازش در طلاق توافقی بی‌تاثیر می‌باشد.

انصراف یکی از زوجین در حین طی کردن مراحل طلاق توافقی

برای طلاق توافقی به کدام دادگاه باید مراجعه نمود؟

با توجه به رویه قضائی دادگاه‌ ها دادگاهی که برای طلاق توافقی باید به آن مراجعه نمود دادگاه محل اقامت زوجه می‌باشند حتی اگر زوجه خواهان طلاق توافقی باشد همچنین این امکان نیز وجود دارد که در محل اقامت زوج این دعوا مطرح گردد.

به‌طورکلی چون این نوع از طلاق یعنی طلاق توافقی بر پایه توافق بنا شده دادگاه ها زیاد در این زمینه سخت ‌گیری نخواهند کرد و چه در محل اقامت زوجه و یا در محل اقامت زوج مطرح ‌شده باشد به پرونده رسیدگی می‌کنند.

برای طلاق توافقی به کدام دادگاه باید مراجعه نمود؟

طلاق توافقی ایرانیان مقیم خارج از کشور

طرفین می‌توانند در دادگاه‌های محل زندگی خود دادخواست طلاق توافقی بدهند و حکم طلاق را بگیرد اما باید در نظر داشت که طلاق طبق قانون ایران صادر خواهد شد پس ‌از اخذ حکم طلاق باید به مراکز اسلامی آن کشور مراجعه نموده و صیغه طلاق را جاری نمایند سپس باید این طلاق نامه به تایید سفارت ایران و همچنین وزارت امور خارجه نیز برسد تا روند آن به‌صورت کامل طی شود همچنین ایرانیان مقیم خارج از کشور می‌تواند در داخل کشور و وکیل گرفته تمام مراحل طلاق توافقی را توسط وکیل به سرانجام برساند بدون این‌که یک روز هم به داخل کشور سفر کند

طلاق توافقی ایرانیان مقیم خارج از کشور

گواهی عدم امکان سازش در طلاق توافقی چیست؟

برای گرفتن طلاق سه حالت وجود دارد یا طلاق توافقی می‌باشد یعنی طرفین هر دو به این توافق رسیدند که جدا شوند یا طلاق از طرف زوجه درخواست می‌شود یا از طرف زوج پس طبق این سه حالت به شرخ زیر خواهیم داشت :

اگر زوج از دادگاه تقاضای طلاق نماید و یا طلاق توافقی باشد در این‌ صورت گواهی عدم امکان سازش صادر می‌شود همچنین ثبت طلاق به‌موجب گواهی عدم امکان سازش منوط به ‌قطعیت رای می‌باشد مدت اعتبار این گواهی برای تسلیم به دفتر رسمی ازدواج طلاق سه ماه از تاریخ ابلاغ رأی قطعی یا قطعی شدن رای می‌باشد

اما اگر زوجه از دادگاه درخواست طلاق نماید و شرایط طلاق یک‌طرفه برای زوجه مورد تأیید قاضی بشود قاضی دیگر گواهی عدم امکان سازش صادر نمی‌نماید بلکه حکم طلاق صادر می‌کند

گواهی عدم امکان سازش در طلاق توافقی چیست؟

مدارک مورد نیاز برای ثبت طلاق توافقی در دفترخانه

بعد از این ‌که دادگاه گواهی عدم امکان سازش برای طلاق توافقی را صادر نماید طرفین باید به دفتر رسمی ازدواج و طلاق مراجعه نموده تا صیغه طلاق توسط مسئول دفترخانه جاری شود برای مراجعه به این دفتر طرفین باید مدارکی را به‌همراه داشته باشند که به شرح زیر می‌باشد

- گواهی عدم امکان سازش و قطعیت آن

- سند ازدواج یا رونوشت آن

- اصل و کپی شناسنامه‌های زوجین

- اصل و کپی کارت ملی زوجین

- گواهی عدم بارداری زوجه

- کد پستی و آدرس محل سکونت زوجین

مدارک مورد نیاز برای ثبت طلاق توافقی در دفترخانه

عدم مراجعه زوجین در مدت ۳ ماه به دفترخانه در طلاق توافقی

چنانچه زوجین در مهلت سه ماه بعد از صدور گواهی عدم امکان سازش در طلاق توافقی به دفترخانه رسمی ازدواج طلاق مراجعه ننمایند حالات زیر متصور می‌باشد:

اگر زوجین هیچکدام به این دفتر خانه مراجعه نکنند دیگر گواهی عدم امکان سازش در طلاق توافقی تأثیری نخواهد داشت و اگر بخواهند طلاق توافقی بگیرند باید از ابتدا شروع کند

اگر زوجه از مراجعه به دفترخانه امتناع نماید زوج می‌تواند با در دست داشتن گواهی عدم امکان سازش طلاق توافقی زوجه را طلاق بدهد

اما اگر زوج از مراجعه به دفترخانه امتناع نماید کاری از دست زوجه بر نمی‌آید و و عملاً گواهی عدم امکان سازش طلاق توافقی بی‌تاثیر می‌باشد

اگر چنانچه دو طرف وکیلی از موسسه تهران وکیل برای طلاق توافقی بگیرند امکان کنسل کردن یکطرفه طلاق توافقی ندارند مگر اینکه دو طرف به دفتر وکیل حضور پیدا کنند و درخواست کنسل کردن طی کردن مراحل طلاق توافقی و عزل وکیل کنند . همین مورد حاشیه امنیت بسیار خوبی مخصوصا برای زوجه به وجود می آورد که طرف دیگر به تنهایی نتواند سنگ اندازی کند و مانع طلاق توافقی بشود .

عدم مراجعه زوجین در مدت ۳ ماه به دفترخانه در طلاق توافقی

چگونگی حذف نام همسر از شناسنامه در طلاق توافقی

تحت شرایطی نام همسر قابل حذف از شناسنامه در طلاق توافقی می‌باشد

اگر چنانچه طلاق توافقی بین زوجین اتفاق افتاده و نزدیکی واقع نشده باشد و زوجه باکره باشد همچنین زوج گواهی عدم ازاله بکارت را نیز اخذ نماید زوجین می‌توانند با مراجعه به ثبت احوال او و گرفتن شناسنامه المثنی با حذف نام همسر قبلی خود به این هدف خودشان برسند پس ازجمله شروط حذف نام همسر از شناسنامه موارد زیر می‌باشد

عدم نزدیکی

اخذ گواهی باکره بودن زوجه

گرفتن شناسنامه المثنی از ثبت احوال

چگونگی حذف نام همسر از شناسنامه در طلاق توافقی

منبع: https://www.tehran-atorney.com/%D8%B7%D9%84%D8%A7%D9%82-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%81%D9%82%D9%8A

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 433
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 26
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 78
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 339
  • بازدید ماه : 2819
  • بازدید سال : 8373
  • بازدید کلی : 36702
  • <
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :